NewsJak skonfigurwać WordPress'a

Jak skonfigurwać WordPress'a

Krzysztof Król
0komentarzy

WordPress to nic innego, jak popularny system CMS (system zarządzania treścią), który wykorzystywany jest przede wszystkim do obsługi blogów oraz stron internetowych. Jeśli chcielibyście dodać Wordpress'a do własnej strony, to poniższy poradnik w kilku krokach podpowie, jak go skonfigurować.

 

 

Kiedy już zainstalujemy WordPress'a, możemy zalogować się do panelu administracyjnego (/wp-admin/). W tym celu podajemy nasz login (admin) oraz hasło, które ustaliliśmy wcześniej. Po poprawnym logowaniu zostaniemy przeniesieni do strony startowej.

 

 

Po lewej stronie ekranu znajduje się menu, które daje nam dostęp do wszystkich elementów naszej strony lub bloga. Mamy tutaj między innymi takie zakładki, jak:

Wpisy (pozwala na dodawanie oraz edycję wpisów na naszej stronie),

Media (to menu pozwala na dodawanie oraz przeglądanie plików, w tym głównie zdjęć znajdujących się na naszej stronie),

Odnośniki (daje możliwość zarządzania odnośnikami, opcja ta jednak nie jest popularna i możemy ją pominąć),

Strony (menu pozwalające zarządzać niezależnymi podstronami, na których umieszczamy różnego rodzaju treści. Te mogą dotyczyć danych kontaktowych, dojazdu do firmy, informacji na temat autora, itp),

Komentarze (to menu pozwala na wygodne zarządzania dodawanymi przez innych użytkowników naszej strony komentarzami),

Wygląd (tutaj, jak sama nazwa wskazuje, możemy zmieniać wygląd naszej strony/bloga poprzez dodawanie różnego rodzaju skórek, rozmieszczanie odpowiednich bloków na naszej stronie, itd),

Wtyczki (opcja ta pozwala nam na instalowanie i zarządzania różnego rodzaju wtyczkami, których do WordPress'a jest całe mnóstwo),

Użytkownicy (menu pozwalające na zarządzanie użytkownikami zarejestrowanymi na naszej stronie),

Narzędzia (tutaj znajdują się różnego rodzaju dodatkowe narzędzia dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Nie musimy z nich korzystać, aby nasza strona działała poprawnie),

Ustawienia (w ustawieniach możemy zmienić niemal wszystko, co związane jest z naszą stroną/blogiem. Począwszy od jej tytułu, przez krótki opis aż po sposoby wyświetlania treści).

 

 

Skoro wiecie już z jakimi opcjami i funkcjonalnościami macie do czynienia. Czas, by opisać te najczęściej wykorzystywane. Na początku zajmiemy się dodawaniem nowego wpisu. Czynność ta nie powinna sprawić problemu nawet nieco mniej zaawansowanym użytkownikom. Nie wymaga znajomości programowania, czy kodu HTML.

Wystarczy, że podamy tytuł wpisu oraz jego dokładną treść. Specjalny edytor graficzny (podobny do tego, który dostępny jest chociażby w Wordzie) pozwoli dodatkowo odpowiednio sformatować tekst poprzez pogrubienie czcionki, wyjustowanie jej, dodatnie odnośnika, czy wklejenie zdjęcia. Jeśli zdarzy się, że nie będziemy w stanie dokończyć wpisu, możemy zapisać go jako szkic. Wtedy nie pojawi się na naszej stronie, a my będziemy w stanie dokończyć go i opublikować w innym terminie.

 

 

Jeżeli zaś chcielibyśmy zamiast nowego wpisu, dodać kolejną podstronę (np z danymi kontaktowymi) to cały proces wygląda bardzo podobnie. Cały proces należy jednak przeprowadzić używając menu Strony.

 

 

Czas na zmianę wyglądu naszego bloga lub strony. W tym celu musimy przejść do menu Wygląd. Tutaj w zakładce Motywy możemy wybrać interesującą nas skórkę. Tych w sieci możemy znaleźć całe mnóstwo. Większość jest darmowa, chociaż nie mało jest też takich, za które przyjdzie nam dodatkowo zapłacić.

Aby odpowiednio skonfigurować układ naszej strony, należy zaś odpowiednio rozmieścić panele. Panele to różnego rodzaju elementy naszej strony (lista wpisów, kolumny z tekstem lub menu po lewej, czy prawej stronie ekranu). Te mogą zawierać różnego rodzaju widżety. Począwszy od formularza odpowiedzialnego za wyszukiwanie treści, przez okno logowania, skończywszy na oknie z odnośnikami do innych stron lub podstron.

 

Prawa strona menu Wygląd to wykaz wszystkich widżetów, które używane są w poszczególnych panelach. Jeśli do konkretnego panelu chcemy dodać jakiś widżet, wystarczy, że przeciągniemy go z listy na środku ekranu do menu z prawej strony. W celu usunięcia widżetu z panelu po prostu przeciągamy go z menu po prawej stronie w dowolne miejsce ekranu.

 

 

Kiedy już skonfigurowaliśmy wygląd naszej strony, czas zająć się jej ustawieniami. W menu Ustawienia mamy możliwość ustalenia sposobu, w jaki będzie zachowywać się strona. Znajdziemy tutaj opcje, które pozwolą na ustalenie kto może komentować nasze wpisy, ile wpisów będzie jednocześnie wyświetlane na jednej stronie, formatowanie daty, rodzaje odnośników jak również rodzaj wyświetlania tytułu i opisu strony.

 

 

Dodaj komentarz:
Twoja ocena:
Liczba komentarzy: 0