Zakupy prosto z Chin - o czym pamiętać?
Niemal jak grzyby po deszczu powstają serwisy aukcyjne oraz sklepy internetowe oferujące wiele produktów pochodzących z Chin. Nie da się ukryć, że w większości przypadków ich ceny są znacznie niższe, niż europejskie bądź krajowe odpowiedniki. Trzeba jednak uważać, gdyż pod niską ceną mogą kryć się spore problemy. Na co zwrócić uwagę robiąc zakupy na takich stronach?
1. Bardzo długi czas realizacji zamówienia.
Zazwyczaj zamawiając coś ze sklepu internetowego w Polsce, towar otrzymujemy w ciągu 1-2 dni, czasem są to 3 dni. Oczekiwanie na paczkę ponad tydzień uznajemy za skandal w dzisiejszych czasach, no chyba, że jest to specyficzne zamówienie i sprzedający nas o tym poinformował. W przypadku zakupów z Chin, paczkę możemy otrzymać nawet po miesiącu, choć zdarzają się również dłuższe okresy oczekiwania. Dlatego też, jeśli nam się spieszy i np. kupujemy strój kąpielowy na tydzień przed urlopem, zapomnijmy o otrzymaniu towaru na czas.
2. Problemy z podróbkami.
Jeśli ktoś uważa, że np. w sklepie w Chinach kupi oryginalnego Samsunga S6 Edge za kilkaset złotych, ten jest w ogromnym błędzie. Żadnym usprawiedliwieniem są argumenty, że jest to urządzenie powystawowe, prosto z fabryki bez pośredników, czy też „z drobną ryską” na obudowie. W tego typu sklepach nie znajdziemy produktów markowych w niskich cenach. Co więcej, jeśli zdecydujemy się na takowy produkt, a na granicy odkryją, że jest to podróbka, zostanie ona skonfiskowana – szanse na odzyskanie produktu lub pieniędzy maleją praktycznie do zera.
3. Podatek VAT.
Należy pamiętać, że zakupy o wartości powyżej 45 euro łączą się z koniecznością opłacenia podatku VAT, który wynosi około 23% wartości. Opłatę pobiera Urząd Celny i razem z ewentualnie przypadającym cłem nalicza ją kupującemu. Jeśli jednak wartość jest niższa niż 45 euro, paczka jest niewielka i oznaczona jako prezent, możemy zostać zwolnieni z opłaty podatku VAT.
4. Cło.
Jeśli wartość rzeczywista naszego zamówienia przekracza 150 euro z kosztami wysyłki, będziemy musieli zapłacić cło. Jego wysokość zależy od rodzaju zamówionego towaru. Jeśli są to ubrania, buty, itp. cło wynosi 12% wartości. Jeśli jednak w paczce znajduje się, np. smartfon, nie musimy opłacać cła.
5. Problemy z reklamacją i gwarancją.
Jeśli zamawiamy coś ze sklepu w Polsce, procedura gwarancyjna jest dość prosta. Problemy zaczynają się w przypadku zamówień z Chin. Czasami gwarancja jest jedynie iluzoryczna, zaś koszty wysyłki paczki do sprzedawcy, czas oczekiwania, itp. przestaje się opłacać. Dlatego też zamawiając drogie towary elektroniczne musimy liczyć się z ryzykiem.