Co to jest spam?
Jeśli ktoś regularnie korzysta z poczty elektronicznej doskonale wie, jaką uciążliwością jest spam. Czasami nie działają żadne filtry, blokady czy zewnętrzne programy czyszczące – zawsze znajdzie się jakiś sposób, aby wrzucić nam na pocztę niechciane wiadomości. A co to w ogóle jest spam?
Prawdę mówiąco odpowiedź na to pytanie pojawiła się już we wstępie. Spam to w wielkim skrócie niechciane wiadomości, w większości przypadków reklamy, ogłoszenia, informacje o nieistotnej treści itp. Jeszcze do niedawna wiadomości typu spam były domeną poczty elektronicznej e-mail, ale ostatnio niechciane wiadomości pojawiają się w telefonach (np. reklamy SMS i MMS), jak również w komunikatorach internetowych.
Zazwyczaj wiadomości typu spam wysyłane są masowo do losowo wybranych użytkowników. W większości przypadków użytkownicy nigdy nie godzili się na otrzymywanie tego typu wiadomości. Zdarza się również, że zgoda została wydana przypadkowo, lub użytkownik cofnął subskrypcję, a wiadomości nadal są wysyłane.
Jeśli chodzi o regulacje prawne, aby określić wiadomość mianem spamu, musi ona spełnić trzy następujące warunki jednocześnie:
1. Treść wiadomości jest niezależna od tożsamości odbiorcy.
2. Odbiorca nie wyraził uprzedniej, zamierzonej zgody na otrzymanie tej wiadomości.
3. Treść wiadomości daje podstawę do przypuszczeń, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.
W większości przypadków spam to po prostu reklamy usług, którymi w ogóle nie jesteśmy zainteresowani. Zazwyczaj filtry pocztowe skutecznie wyłapują tego typu korespondencję, choć zdarzają się usługodawcy, którzy stosują nieskuteczne filtry lub nie stosują ich wcale, a wtedy ilość wiadomości typu spam może dobić do kilkudziesięciu dziennie. Należy również pamiętać, że niektóre wiadomości mogą zawierać niebezpieczne komponenty (wirusy, trojany itp.) lub wyłudzać dane prosząc np. o imię, nazwisko, PESEL itp.
Nie trzeba być doświadczonym użytkownikiem, aby podczas korzystania z komputera podłączonego do sieci natknąć się na tzw. SPAM. Jest to uciążliwe szczególnie dla użytkowników poczty elektronicznej. Co to takiego?
Otóż SPAM to w wolnym tłumaczeniu „mielonka”, czyli określenie niechcianych, mało wartościowych i denerwujących reklam, które w większości przypadków trafiają na naszą skrzynkę poczty elektronicznej bez naszej wiedzy czy też zgody.
Warto pamiętać, że pojęciem SPAM można określać wszelką formę niechcianej i natarczywej reklamy. Bardzo często oprócz poczty elektronicznej, „mielonka” nawiedza również komunikatory internetowe, a nawet wiadomości SMS i MMS. Zazwyczaj treść reklamy jest przypadkowa i rzadko kiedy wpisuje się w zainteresowanie odbiorcy.