Zawór EGR - co to takiego?
Zawór EGR to kolejny element wyposażenia auta, które potrafi od czasu do czasu sprawić sporo problemów kierowcom, głównie aut z silnikami Diesla. Jak działa taki zawór i do czego służy?
Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation – recyrkulacja gazów wylotowych), odpowiada za kierowanie części spalin z powrotem do silnika w celu obniżenia emisji bardzo szkodliwych tlenków azotu. Dzięki temu rozwiązaniu temperatura w komorze spalania jest obniżona i spowalnia się proces dopalania spalin. Efektem tego zabiegu jest obniżenie emisji tlenków azotu oraz związków występujących pod nazwą NOx.
Oczywiście efektem ubocznym takiego zabiegu jest obniżenie mocy oraz sprawności silnika. Spaliny kierowane są do silnika zazwyczaj w określonych wartościach obrotowych, w większości przypadków jest to środkowy zakres obrotów czyli tam, gdzie silnik uzyskuje optymalną moc oraz moment obrotowy. W chwili dodawania gazu lub pracy silnika na wolnych obrotach, zawór EGR powinien być zamknięty, aby nie obniżać sprawności silnika.