Jaka jest najlepsza alternatywa dla systemowego Painta?
Każdy doskonale zna systemowy program do prostej edycji grafiki i zdjęć. Mowa tu o słynnym już Paincie, którego obsługi niemal każdy uczył się na lekcjach informatyki w podstawówce lub gimnazjum. Nawet dziś program ten jest chętnie używany przez wielu użytkowników, choć wymagający mogą czuć spore braki. Dla nich przygotowano ciekawe alternatywy, a jedną z nich jest z pewnością program SpeedyPainter.
W systemowym programie Paint możemy przeprowadzić wiele prostych operacji na zdjęciu. Mowa tu o kadrowaniu, zmianie rozdzielczości, dodawaniu prostych obiektów i elementów, podpisów etc. Niestety w praktyce na tym kończą się możliwości tego programu. Oczywiście nikt nie oczekuje od Painta funkcjonalności i mocy narzędzi, jaką znajdziemy np. w Photoshopie, ale kilka dodatków z pewnością by się przydało. Najlepszym wyjściem z sytuacji i sposobem, aby połączyć prostotę z funkcjonalnością będzie instalacja alternatywy w postaci programy SpeedyPainter. To niewielkie narzędzie umożliwia nam edytowanie lub tworzenie od podstaw grafiki w systemie Windows z wykorzystaniem silnika OpenGL.
Oprócz tego za pomocą programu SpeedyPainter możemy tworzyć grafiki od podstaw z wykorzystaniem pędzli i innych dodatków. Narzędzie współpracuje z najpopularniejszymi formatami plików, czyli JPEG, BMP, PNG, GIF, TIFF. Ciekawostką jest bardzo minimalistyczny interfejs - niemal wszystko jest ukryte i aby wywołać konkretną funkcję musimy skorzystać ze skrótu klawiszowego. Rzecz jasna nie mogło zabraknąć takich narzędzi jak pędzel z możliwością konfiguracji (wielkość, stopień krycia, twardość etc), gumki, przybornika kolorów etc. Co ciekawe, cały proces malowania czy edycji grafiki możemy nagrać – wystarczy przed rozpoczęciem pracy włączyć nagrywanie, a następnie po jej zakończeniu zapisać gotowy materiał w formacie AVI.
Po pobraniu archiwum wystarczy je rozpakować, a następnie uruchomić program dwukrotnym kliknięciem na plik SpeedyPainter.exe. Program nie wymaga instalacji, dzięki czemu możemy go przechowywać na przenośnej pamięci USB lub na wirtualnym dysku w chmurze. Po uruchomieniu programu naszym oczom ukaże się prosty interfejs z kilkoma narzędziami po lewej, oraz paletą kolorów po prawej stronie. W dolnej części okna znajdziemy proste suwaki odpowiedzialne za wielkość, twardość oraz stopień przezroczystości pędzla. Po prawej stronie znajdziemy paletę kolorów oraz niewielki podgląd obrazu.