Czym jest DRM w grach cyfrowych?
Wraz ze zwiększającą się popularnością internetu, zabezpieczenia w grach są coraz bardziej rozbudowane. Technologie zabezpieczające dzieła twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem nazywamy DRM (ang. digital rights management - zarządzanie prawami cyfrowymi). Czym właściwie jest DRM w grach cyfrowych?
Najprościej ujmując to zestaw zabezpieczeń ograniczający użytkownika kupującego grę. Podstawowym zabezpieczeniem był niegdyś serial, czyli kod podawany podczas instalacji, bez którego nie można było rozpocząć przenoszenia danych gry z płyty na dysk. Piraci szybko sobie z tym poradzili i stworzyli generatory seriali – key geny. Dziś seriale są nadal wykorzystywane – np. dają one możliwość rejestracji niektórych pudełkowych wersji gier w serwisie Steam, a dzięki kontroli na serwerze Valve, spełniają swoja rolę.
Dziś zabezpieczenia DRM mają różną formę. Ubisoft w swoich grach pecetowych zastosował wymóg stałego dostępu do Internetu. Gracz musiał być połączony do sieci by móc rozpocząć rozgrywkę w kampanii dla pojedynczego gracza. Jeśli straciliśmy połączenie – mogliśmy stracić stan rozgrywki. Po fali kontrowersji Ubisoft zmienił swój DRM dla Assassin's Creed 2 pozwalając na kontynuowanie kampanii od tego miejsca, w którym straciliśmy połączenie. Oczywiście – dopiero po ponownym połączeniu się z siecią. Wymogu połączenia z internetem podczas gry doświadczyli również nabywcy najnowszego SimCity od Electronic Arts.
Warto zauważyć, że problem z uruchomieniem gry może leżeć nie tylko po stronie użytkownika (np. straty połączenia z internetem), ale również producenta. Gdy serwery zostaną wyłączone lub będą przeciążone, gracz będzie miał problemy z uruchomieniem własnej gry. Formą mniejszego zła są systemy antypirackie wymagające jednorazowej aktywacji internetowej kopii gry.
Jednym wielkim systemem DRM są sklepy oferujące cyfrowe wersje gier. Największy z nich to Steam, ale podobne rozwiązania ma również Origin. Na tym tle wyjątkiem jest GOG, który wyróżnia się całkowitym brakiem zabezpieczeń DRM. Po zakupie gry, użytkownik może pobrać instalator i przenosić go, instalować bez połączenia z internetem. GOG nie posiada dedykowanej aplikacji do uruchamiania gier, tak jak Steam.
Dlaczego DRM jest krytykowane? W dużej mierze utrudnia życie graczom, którzy kupują legalnie gry. To oni muszą zmagać się z koniecznością bycia online i instalacją dodatkowego oprogramowania. Wszystkie zabezpieczenia są dość szybko łamane przez crackerów i gry pojawiają się w internecie w formie odblokowanej. A z problemami DRM-u muszą mierzyć się Ci, którzy za grę zapłacili.